Despre programul de finanțare la Cluj
Fără acces la educație se limitează drastic opțiunile de dezvoltare personală și, implicit, posibilitățile de dezvoltare profesională. De aici rezultă o cascadă de excluderi - culturală, economică, financiară - care au ca punct culminant excluderea socială. Astăzi, cei mai expuși la acest fenomen sunt copiii de etnie romă din grupurile compacte care locuiesc la periferia anumitor localități. Cel mai numeros trăiește în Cluj-Napoca, la Pata Rât. Acest grup compact este acum în centrul atenției Fundației Comunitare Cluj datorită faptului că încurajăm intervențiile pe termen lung, complementare, cu abordări diferite care nu se anulează, care pun accent pe conlucrarea dintre cei din exteriorul Pata Rât și cei care locuiesc acolo, dintre cei care au experiență și cei care vor să se alăture acestui efort colectiv de integrare.
Finanțăm proiecte care contribuie la: înscrierea copiilor în procesul public sau privat de învățământ, prevenirea abandonului școlar, implicarea familiei în procesul online de învățământ, crearea de spații în care copiii să poată participa la procesul de educație online, implementarea de soluții de tip homeschooling.
Cine poate aplica
Grupuri de inițiativă
Organizații neguvernamentale
Instituții de învățământ
Criterii pe care trebuie să le îndeplinească aplicanții
- Au experiență de lucru cu comunitatea Pata Rât sau cu alte comunități vulnerabile din județul Cluj ce au un profil similar.
- Au experiență directă în proiecte educaționale sau propun o echipă de specialiști ce pot demonstra experiență în zona de educație
- Au o minimă experiență directă sau prin intermediul echipei propuse de facilitare comunitară.
Etapele programului
01
Lansarea apelului și înscrierea ideilor de proiecte.
Ne dorim un impact vizibil asupra comunității prin intermediul proiectelor finanțate, așa că punem mare preț pe aducerea la un loc a cât mai multe resurse locale. Vom fi bucuroși de un număr cât mai mare de idei de proiecte primite, dar vom fi cu adevărat fericiți când vom vedea inițiative dezvoltate în parteneriat. Apelul de idei de proiecte va rămâne deschis până pe 30 iulie 2020.
02
Mentorat pentru dezvoltarea propunerilor finale de proiecte.
Ne propunem să lucrăm cot la cot cu aplicanții noștri încă din primul moment. Așa că vom lua fiecare idee de proiect primită, o vom analiza și vom oferi sfaturi practice pentru dezvoltarea propunerii de proiect finale, inclusiv în construirea unui buget eficient. Etapa de mentorat va dura aproximativ două săptămâni.
03
Selecția proiectelor câștigătoare.
Selecția proiectelor finanțate se va face cu ajutorul unui grup de lucru de minim 5 membri (specialiști în programe educaționale, în integrare socială, dezvoltare locală, comunicare, psihologie etc).
04
Anunțarea proiectelor finanțate
Se va întâmpla pe 31 august și, deși este perioadă de concedii, ne așteptăm să aducă entuziasm și bucurie.
05
Contractarea proiectelor
În această etapă administrativă vom solicita documente suport din partea aplicanților și, doar după ce ne asigurăm că toate sunt în regulă, semnăm contractele și pornim proiectele.
06
Perioada de implementare și monitorizare
Implementarea proiectelor va acoperi o perioadă plină din procesul de învățământ, ceea ce ne asigură că există tot contextul necesar pentru a lucra cât mai mult cu beneficiarii direcți.
07
Raportare
Pentru că ne propunem să urmărim îndeaproape fiecare proiect, vom avea o singură etapă de raportare, cea finală, cu termen limită 30 martie 2021.
Calendarul programului
8 IULIE 2020
Prezentarea publică a ghidului de finanțare și lansarea apelului de proiecte.
08 - 30 iulie 2020
Înscriere și prezentare idei de proiecte.
27 iulie - 07 august 2020
Mentorat pentru dezvoltarea propunerilor de proiect, în baza ideilor înscrise.
10 - 28 august 2020
Selecție finală a proiectelor finanțate (numărul lor va varia în funcție de bugetele propuse.
31 august 2020
Anunțarea proiectelor ce primesc finanțare.
31 august - 13 septembrie 2020
Contractare
14 septembrie 2020 - 15 martie 2021
Implementarea proiectelor și monitorizare.
30 martie 2021
Depunerea rapoartelor narative și financiare finale.
15 aprilie 2021
Plata ultimei tranșe din proiect.
Buget
”Fondul pentru un viitor mai bun” implementat la Cluj beneficiază de 50.000 euro.*
Buget eligibil per proiect: 5,000 - 20,000 Euro.
*Află mai multe despre tranșele de plată din ”Ghidul de finanțare”
Direcții de finanțare
Inițiative de educaţie
Granturi acordate pe bază de concurs
*Am ales să finanțăm exclusiv domeniul educațional pentru că în condiții extreme, pandemice, educația formală este singura care poate produce o perspectivă diferită, integratoare.
Orice proiecte educaționale relevante pentru comunitatea din Pata Rât:
Conditii care trebuie respectate:
- Încurajează stima de sine a copiilor,
- Implică atât comunitatea locală prin acțiuni directe, cât și comunitatea clujeană în ansamblu prin activități de comunicare și nu numai,
- Sunt adaptate realității din teren,
- Dezvoltă abilități în mod creativ, cu instrumente și intervenții ce nu fac obiectul unor proiecte deja existente în comunitate,
- Sunt construite ținând cont de inițiative trecute sau prezente la nivel local,
- Au la bază analize ale nevoilor aplicate pe comunitatea din Pata Rât
Susținem și proiecte care pot viza:
- Implicarea redusă a familiei în procesul educațional,
- Abandonul școlar și neînscrierea în procesul public de învățământ,
- Imposibilitatea de a participa la școala online,
- Performanțele școlare reduse,
- Starea de bine a copiilor în relație cu actul de învățare,
- Stimularea creativității, gândirii critice etc.,
- Interacțiunea dintre copiii din comunitate și alți copii de aceleași vârste din afara ei.
#Echipadefond la Cluj
Flavia Preda
Grant ManagerFundația Comunitară Cluj
flavia.preda@fundatiacomunitaracluj.ro
On the job:
Flavia este Grant Manager și setează direcțiile strategice de dezvoltare ale programelor, elaborează documentele suport pentru acestea și ține legătura cu reprezentanți și oameni sursă din comunitate.
After job:
She is a force din toate punctele de vedere! Ps. Muncește foarte mult la formarea puișorului ei.
Gabriel-Ioan Todoran
Coordonator ComunicareFundația Comunitară Cluj
gabriel.todoran@fundatiacomunitaracluj.ro
On the job:
Gabriel este unul din cel mai tânăr membru de echipă în familia FC-urilor, își folosește energia debordantă în găsirea de soluții interesante pe partea de comunicare și cunoștințele de programare pentru ca site-ul fundației să fie up to date cu vizualurile și informațiile de fond.
After job:
Tot ce e mai primejdios…face…și o face cu plăcere și zâmbetul pe buze: plimbări, călătorii, aventuri, sporturi, toate din dragoste pentru viață.
Marian I. Dobre
Director ExecutivFundația Comunitară Cluj
marian.dobre@fundatiacomunitaracluj.ro
On the job:
Marian este directorul executiv al FCC, coordonează eficient echipa și toate activitățile proiectului în vederea atingerii obiectivelor prin leadership strategic; totodată gestionează relația între Consiliul Director și Echipa FCC.
After job:
Un artist, un tată, un soț, un om care de când lucrează pentru FCC a coborât cu picioarele pe pământ, descoperind că acum vede mai bine faptele bune.
#Juriuldefond la Cluj
Ovidiu Cimpean
Director dezvoltare locala, Primaria Cluj-Napoca
Maria-Rozalia Stoica
Rezidenta Pata Rat, Asistent manager, activista roma-"Căși sociale ACUM"
Laura Laurentiu
Specialist PR independent (președintă a juriului Științescu Cluj 2019 - SMART Education)
Bela Olimpiu Lăcătuș-Iakab
Șef serviciu Management de proiecte și dezvoltare comunitară (DASM)
Roxana Pencea Brădățan
Activistă Declic
Cum si unde aplici?
Pot aplica: organizații neguvernamentale, grupuri de inițiativă sau instituții de învățământ care îndeplinesc următoarele criterii:
- Au experiență de lucru cu comunitatea Pata Rât sau cu alte comunități vulnerabile din județul Cluj ce au un profil similar,
- Au experiență directă în proiecte educaționale sau propun o echipă de specialiști ce pot demonstra experiență în zona de educație,
- Au o minimă experiență directă sau prin intermediul echipei propuse de facilitare comunitară.
*fiecare aplicant poate depune maximum două idei de proiect
*încurajăm parteneriatul între organizații neguvernamentale sau grupuri de inițiativă și autorități publice cu activitate ce vizează beneficiarii direcții ai programului.
Care sunt beneficiarii pe care îi țintim:
- Copii cu vârsta cuprinsă între 3 - 14 ani
- Părinți (sau reprezentanții legali) ai copiilor din Pata Rât înscriși în sistemul public de învățământ
- Personal educațional care intră în contact direct cu copiii de vârstă școlară din Pata Rât